Leder i Fagforbundet Ungdom, Ola Harald Svenning.

Foto: Anders Hamre Sveen

Gledelig at Regjeringen tar ungdom på alvor

Regjeringen foreslår å bevilge 30 millioner kroner mer til ungdomsgarantien, melder NTB.

– Dette er helt fantastisk. Det er noe vi har jobbet med siden den nye ungdomsgarantien kom i 2007. Garantien har vært bra for mange ungdommer, men det er fortsatt altfor mange som ikke kommer tilbake i arbeid eller på skole. Vi har for mange unge som er arbeidsledige og uføre i Norge. Derfor er det gledelig å høre at Regjeringen nå tar dette på alvor, uttaler leder av Fagforbundet Ungdom, Ola Harald Svenning.

Han har akkurat fått den gode nyheten. Statsbudsjettet legges ikke fram før mandag, men nyheten om at ungdomsgarantien styrkes, ble sluppet allerede på fredag.

Nytter å stå sammen

I dag er det slik at ungdom på 20-24 år har rett til arbeidsmarkedstiltak hvis de har gått ledige i seks måneder eller mer.

– Dette er en sak som har stått høyt dagsorden i Fagforbundet Ungdom. Sammen med LOs sentrale ungdomsutvalg har vi lenge tatt til orde for at unge skal ha tilbud om arbeid, utdanning eller kompetansegivende opplæring innen tre måneder. Med dette løftet vil NAV kunne komme tidligere på banen og sørge for at ungdom faller fra, ikke gir opp, sier Svenning.

Han mener dette viser hvor viktig det er at fagbevegelsens ungdom står sammen:

– I november møtte statsråd Anette Trettebergstuen med forbunda i LOs sentrale ungdomsutvalg for å diskutere denne saken. Nå ser vi resultatet. Det viser bare at det nytter med fagligpolitisk samarbeid. Hvis vi står sammen og stiller krav, får vi gjennomslag. Det er en seier for ungdom over hele landet.