STORT BEHOV: Norge trenger 50.000 nye helsefagarbeidere innen 2040.

Foto: Illustrasjonsbilde/Fagforbundet

Helsefagarbeidere utdannes til ledighet

Vi hører stadig om samfunnets skrikende behov for flere ansatte i helse- og omsorgssektoren. Derfor var det en overraskelse å gå fra en fast og hel stilling som lærling, til arbeidsledig ferdigutdanna, skriver Ummu Aylin Saracoglu i denne ukas hjertesak.

Vi som valgte denne yrkesfaglige retningen ble lovet gull og grønne skoger. Ikke bare skulle vi ta på oss en viktig samfunnsoppgave, vi var også etterspurt på arbeidsmarkedet. Dette fikk vi høre fra vi startet på utdanningen og gjennom hele utdanningsløpet. Dessverre møter mange av oss en helt annen virkelighet når vi kommer ut i arbeidslivet. Om ingen tar grep frykter jeg at vi fortsetter å utdanne helsefagarbeidere til et arbeidsliv preget av tilkallingsvakter og stor usikkerhet.

Les også: Skviser ut helsefaglærlingene

Jeg er ferdig utdannet helsefagarbeider og så etter lærlingtiden lyst på framtida i arbeidslivet. Jeg var klar til å ta imot alt av arbeidsoppgaver og ønsket å trå til ekstra ved behov. Derimot fikk alle mine forventningene seg et skikkelig slag i trynet. Arbeidsgiver hadde ikke stilling til meg etter læretiden og ga uttrykk for at det var vanskelig å finne en.

I den første tiden som nyutdannet var jeg aktiv på arbeidsmarkedet. Det var en stor overgang å gå fra en 100 prosent stilling som lærling til å bli arbeidsledig som ferdigutdannet. Til slutt fikk jeg en stilling som kalles for «fast tilkallingsvikar», dette førte også til en veldig ustabil økonomi, noe som igjen går utover livskvaliteten. Den eneste grunnen til at vi holder ut i slike vikarstillinger er fordi vi har et håp om at den kan bety en større og fast stilling etterhvert. Men hvor lenge kan en holde på sånn?

Les også: Kommunene elsker pyntestillinger

De er ikke mange ferdig utdannede helsefagarbeidere som har en fast heltidsstilling, de fleste er vikarer eller jobber deltid. Denne midlertidige stabiliteten som det å være vikar er, stemte ikke overens med hvordan jeg hadde fått lovnader om at arbeidslivet skulle være.

SSB sine beregninger viser at vi vil trenge nærmere 50 000 helsefagarbeidere innen 2040. Etter hva jeg forstår gjenstår det fortsatt mye for å øke rekrutteringen til helse- og omsorgssektoren. Noe som er forståelig om en ser på folks ansettelsesvilkår. Men det finnes en enkel løsning: Vi trenger flere faste ansettelser og økt stillingsprosent. På den måten får vi forutsigbarhet og tryggheten tilbake – noe som legger selve grunnlaget for et trygt og godt arbeids- og familieliv.

Dagens bemanning gir ikke tid for de gode samtalene og kjærligheten de eldre trenger

Vi må ha flere i arbeid på sykehjemmene og i hjemmesykepleien, skriver Marthe Hjelle i denne ukas hjertesak.

La ungdom prøve seg, gi dem sommerjobb!

Ungdommen er framtidas arbeidskraft. Ikke la dem bli stående på sidelinja, skriver Mohamed Amaleti i denne ukas hjertesak.

Ja til likestilt skriftmål!

Norsk språkstrid har stort sett dreia seg om skriftmålet i Noreg. Skal me ha nynorsk eller bokmål som hovedmål i skulane, spør May Lise Livastøl i denne vekas hjartesak.

Vi trenger flere barne- og ungdomsarbeidere

Ikke færre, slik den borgerlige regjeringa foreslår.

Ummu Aylin Saracoglu

Ummu Aylin Saracoglu er ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Sykehuset Østfold, sitter som medlem av ungdomsutvalget i Fagforbundet Østfold og LO Østfold Ung.

ummu-936@hotmail.com