IKKE RETTFERDIG: Bompengeordningen er et usosialt tiltak, skriver Fagforbundets ungdomsutvalg i Rogaland.

Foto: Statens vegvesen

Hakke rå’ til noenting, når vi har bompengering?

Bompengeordningen er et usosialt tiltak som rammer de som allerede har minst, skriver ungdomsutvalget i Fagforbundet Rogaland i denne ukas hjertesak.

Bompenger. Tidligere store stasjoner langs veien, nå små stolper man så vidt registrerer å ha kjørt forbi. Noen ganger med miljøhensikt, noen ganger med veiutbygging som mål.

Da bompengene først kom, må det ha virket som en god idé, med prinsippet om at de som kjører på veien, er de som skal betale. Men i 2018 ser vi at dette ikke lenger er et godt system, og sinnene settes i kok over hele landet hvor det settes opp nye såkalte «bom-murer».

Når de med mest kan si «Det blir så fint når bomringen kommer, for da er det mindre kø når jeg kjører», samtidig som en alenemor må kutte utgifter på alt hun kan for å klare å få hverdagen til å gå opp, er det noe som skurrer. Med høy bomavgift skaper vi et samfunn hvor bare de som har råd til det, kan bruke bilen, og man får et enda større klasseskille.

For hvem er det som rammes av bomstasjonene? Jo, det er ofte de som allerede har minst. Det er en usosial avgift som ikke tar hensyn til inntekter og behov. Og legger man i tillegg på rushtidsavgiften får man enda en problemstilling: de som kan operere med fleksitid i arbeidslivet slipper avgiften, de andre gjør det ikke. Det finnes ikke rettferdighet i et slikt system.

Vi er ikke bompengemotstandere av de samme grunnene som vi ser mange ofte bruker. Vi er bompengemotstandere som er for miljø, for kollektivutbygging og for distriktene. Vi tror ikke løsningen på miljøproblemet er pisk, men derimot å bygge ut et bedre kollektivtransporttilbud enn det vi har i dag, og å gjøre det billigere å benytte seg av tilbudet.

Vi mener at innkrevinger til vei og utbygging av kollektivtransporttilbud bør skje gjennom skatteseddelen. Da betaler man skatt ut fra hva man tjener og bidrar deretter.

Studenter dropper ut fordi de ikke har råd til å være i praksis

Manglende tilrettelegging for studenter i praksis gjør at mange dropper ut, advarer Marina Abrahamsen, i denne ukas hjertesak.

Kommunalt helsevesen misbruker penger

I 2017 brukte landets kommuner over en milliard kroner på vikarbyråer. Er dette riktig bruk av ressurser, spør Jørgen Aanerud i denne ukas hjertesak.

Verdensdagen for psykisk helse: Vær raus!

Vi kan være rause med oss selv, og med andre. Raushet smitter! skriver Line Mårvik Pettersen, på Verdensdagen for psykisk helse.

Ungdomsutvalget Fagforbundet Rogaland

Hjertesaken er skrevet av ungdomsutvalget i Fagforbundet Rogaland, her representert ved leder Jeanette Lea Romslo.

Jeanette.Romslo@fagforbundet.no