MANGLER I SKOLEN: Unge må lære mer om fagbevegelsens historie, og hvilke rettigheter og plikter de vil møte i arbeidslivet.

Foto: Illustrasjonsfoto: Hordaland fylkeskommune

Det du ikke vet, kan du ha veldig vondt av

I skolebøkene er arbeidslivets plikter og rettigheter kuttet ned til et par sider. Hvordan kan unge vite hva de har rett på og hva som kreves av dem når de går ut i sin første jobb, spør Christina Beck Jørgensen.

Hver sommer vil hundrevis av norske ungdommer få seg sin første sommerjobb, og like etter at de har startet kommer LOs sommerpatrulje ut for å besøke. Har de arbeidskontrakt? Får de riktig lønn? Har de en som er verneombud? Vet de hvor førstehjelpsutstyret er hvis de skader seg? Og har de det bra?

LO har valgt å ha denne patruljen for å passe på de unge i arbeidslivet. For å sørge for at de får informasjon og at de vet hva de har krav på. Vi har gjennomført patruljen i 32 år i Norge, og selv etter så lang tid er det fortsatt behov for det. Vi finner hvert eneste år flere brudd. Er det ungdommen sin skyld? Er de late og dumme?

Disse unge vokser opp i det samme skolesystemet og med mange av de samme mulighetene til å lære og få den samme kunnskapen om hvordan samfunnet fungerer. Vi har et system som er tar vare på hver enkelt, og har man større behov, så får man også mer hjelp og tilrettelegging.

Så hva er utfordringen da? Her om dagen fant jeg fram mine gamle bøker fra ungdomsskolen og videregående, for å lese om fagbevegelsen og lover og rettigheter i arbeidslivet. Mens jeg leste, falt svaret rett i hodet på meg. Vi vet ikke noe om dette fordi det står jo ingenting om det i lærebøkene. Over 100 år med kamp for de rettighetene og plikter vi har i arbeidslivet er kuttet ned til et par sider i boka. Det står ingenting om arbeidskontrakt, helse, miljø og sikkerhet, eller hva slags rettigheter man har ved for eksempel sykdom.

Det er jo ikke rart at mange i dag ikke vet, og det gjelder ikke bare unge. Burde ikke dette være kunnskap som blir prioritert høyere enn for eksempel diktanalyse og hvor mange epler de forskjellige har? Å få nødvendig kunnskap inn på skolen er viktig. Vi skal alle ut i arbeidslivet en dag, og kunnskap gir trygghet.

Fagforbundet Ung ønsker å jobbe for at fagbevegelsens historie og lover og rettigheter kommer inn i pensum på skolen. Vi har allerede tatt dette opp på LOs kongress, og i midten av oktober er det Fagforbundets eget Landsmøte som står for tur. Jeg gleder meg til diskusjonen med de som er uenige i at unge skal vite hva de har krav på.

Godt Landsmøte, kamerater.

Hva skal man velge?

11. september går vi til valgurnene. Får Norge en ny regjering, eller blir det fire nye år under borgerlig styre?

Ferie og andre friheter og goder

Samboeren min Veronica og jeg har akkurat ryddet ferdig etter et hyggelig besøk av et vennepar og deres repeterende papegøye av en sønn på to år denne romtempererte julikvelden.

Solidaritet, kamerater!

Som fagbevegelsen må vi aldri glemme hvem vi er, og hva vi kjemper for. Det er selve grunnsteinen, skriver Vegard Tillerflaten i denne ukas hjertesak.

Christina Beck Jørgensen

Christina Beck Jørgensen er leder av Fagforbundet Ung.

cbj@fagforbundet.no