MÅ TAS PÅ ALVOR: Barne- og ungdomsarbeidere må i større grad involveres, tas på alvor og bli satt pris på, skriver Charlotte Jonskås i denne ukas hjertesak.

Foto: Woodleywonderworks/Flickr

Barne- og ungdomsarbeider – en ubrukt ressurs?

Det er på høy tid å få øynene opp for en yrkesgruppe som er en av bærebjelkene i oppvekstområdene skole, SFO og barnehage, skriver Charlotte Jonskås i denne ukas hjertesak.

Når tilbudene til barn og unge tas opp til debatt, er det ikke denne yrkesfagutdanningen som får oppmerksomhet, det er førskolelærere i barnehager og lærere i skolene. For all del, det er viktige utdanninger, dette også, men hvorfor hører vi så lite om den yrkesgruppa som er utdannet til å jobbe praktisk og pedagogisk med barn og unge?

Jeg snakker om barne- og ungdomsarbeidere, en yrkesgruppe som faktisk har en fire års unik utdanning og fagbrev i arbeid med barn og ungdom. De er absolutt ikke «ufaglærte» eller «bare» en fagarbeider, de innehar verdifull kompetanse innenfor en rekke områder.

Les også: Forskere overså barne- og ungdomsarbeidere

En barne- og ungdomsarbeider utfører selvstendig arbeid med vekt på det praktiskpedagogiske. Det vil si at man kan planlegge, gjennomføre og evaluere aktiviteter for barn og unge i alderen 0–18 år. Fagarbeideren har kunnskap om barn og unges utvikling i ulike livssituasjoner, og ut fra kulturtilhørighet og funksjonsnivå.

Barne- og ungdomsarbeideren innehar kompetanse som må bli mer brukt. Helsefremmende arbeid er sentral i utdanningen, sammen med kommunikasjon og samhandling. Ungdom går to år på skole og to år som lærling. Jeg mener det er noe av det som er mest unikt ved yrkesfagutdanningen, at du som lærling får man prøvd seg fysisk ut i yrket, du får vært igjennom flere moduler slik at du til slutt kan se hva du selv trives best med, og få erfaring på flere forskjellig områder innenfor yrket.

Les også: Fagarbeideren er en ressurs

Barne- og ungdomsarbeidere må i større grad involveres, tas på alvor og bli satt pris på. Dette gjelder alle fagarbeidere i alle yrkesgrupper. Det er mange der ute som sitter på denne kompetansen som klør i fingrene etter å bli sett. Arbeidsgivere må ta i bruk de ressursene fagarbeidere har og verdsette den, de må inn og se på utdanningsløp og hva det egentlig betyr å ha et fagbrev. Vi snakker om kvalitet i arbeidslivet, og kvalitet er å ha et team bestående av flere ulike yrkesgrupper, at man jobber sammen mot et felles mål. Vi er alle avhengig av hverandre, enten man er høyskoleutdannet, har fagbrev eller er assistenter!

Så til alle fagarbeidere der ute: Vær stolt av yrket ditt, og vis hva du kan!

Hva skal man velge?

11. september går vi til valgurnene. Får Norge en ny regjering, eller blir det fire nye år under borgerlig styre?

Ferie og andre friheter og goder

Samboeren min Veronica og jeg har akkurat ryddet ferdig etter et hyggelig besøk av et vennepar og deres repeterende papegøye av en sønn på to år denne romtempererte julikvelden.

Solidaritet, kamerater!

Som fagbevegelsen må vi aldri glemme hvem vi er, og hva vi kjemper for. Det er selve grunnsteinen, skriver Vegard Tillerflaten i denne ukas hjertesak.

Charlotte Jonskås

Charlotte Jonskås er leder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Telemark, og stolt barne- og ungdomsarbeider.

Charlotte.Jonskas@fagforbundet.no