Mats Monsen, nestleder Fagforbundet Ung

Foto: Martine Grymyr

6 veier ut av ledighetskrisa

Arbeidsminister Annikken Haugli har laget en liste som hun mener ungdom bør forholde seg til om de skal komme seg ut i arbeidslivet. Det oppleves som en ansvarsfraskrivelse. Mats Monsen, nestleder i Fagforbundet Ung, gir ministeren 6 råd for å komme ut av krisa.

1. Ta ansvar!
    Vi må ha politiske ledere som anerkjenner at det er en krise og sørger for at gode målrettede tiltak blir igangsatt.

2. Rett til lærlingplass
    En stor utfordring er frafallet på yrkesfag, hvor ungdom faller utenfor og ikke har tilstrekkelig kompetanse for å komme seg ut i arbeidslivet. Om du sikrer alle en læreplass, vil flere jobbe hardere for å ikke droppe ut fra videregående.

3. Tiltak mot sosial dumping
    Når bedrifter får drive med sosial dumping, gjør det at seriøse bedrifter som tar samfunnsansvar blir utkonkurrert.

4. Styrke arbeidsmiljøloven
    Regjeringen åpnet opp for flere midlertidige stillinger. Det har gjort at færre tilbys fast jobb. Det gjør arbeidsmarkedet mindre forutsigbart for ungdom. De har større problemer med å komme inn på boligmarkedet og mange risikerer å stå uten jobb over en lengre periode.

5. Kortere arbeidsdag
    Regjeringen har åpnet for at ansatte skal kunne bli pålagt å jobbe opp til 10 timer uten overtidsbetaling. Det kan føre til dårligere kvalitet på arbeidet som utføres. Dessuten kan noen bedrifter vurdere det unødvendig å ansatte flere – siden de kan få de ansatte til å jobbe mer, i stedet for å øke bemanningen.

6. Investere i utdanning og arbeid, framfor skattekutt
    Regjeringen har gitt massive skattekutt til Norges rikeste, selv om eksperter sier det ikke skaper flere jobber. Vi må slutte med ideologisk skattepolitikk og heller bruke pengene på skole, etterutdanning og tiltak som sikrer bedrifter en forutsigbar fremtid.

Arbeidsministerens 10 råd til de ledige (vg.no 25.09.16)

Det du ikke vet, kan du ha veldig vondt av

I skolebøkene er arbeidslivets plikter og rettigheter kuttet ned til et par sider. Hvordan kan unge vite hva de har rett på og hva som kreves av dem når de går ut i sin første jobb, spør Christina Beck Jørgensen.

Hva skal man velge?

11. september går vi til valgurnene. Får Norge en ny regjering, eller blir det fire nye år under borgerlig styre?

Ferie og andre friheter og goder

Samboeren min Veronica og jeg har akkurat ryddet ferdig etter et hyggelig besøk av et vennepar og deres repeterende papegøye av en sønn på to år denne romtempererte julikvelden.

Solidaritet, kamerater!

Som fagbevegelsen må vi aldri glemme hvem vi er, og hva vi kjemper for. Det er selve grunnsteinen, skriver Vegard Tillerflaten i denne ukas hjertesak.